نیزه ماهي در حالی تلف شدکه منبعي از غذا در اختيار داشت.

جی5 لاین: سالها پيش ،دانشمندان آزمايش ساده اي را بر روي يک نيزه ماهي انجام دادند.نيزه ماهي را درون يک آکواريوم شيشه اي قرارداده وآنرا با ماهي هاي کوچک تغذيه ميکردند. نيزه ماهي به طرف ماهي هاي کوچک هجوم ميبرد و در يک چشم برهم زدن آن ها را مي بلعيد. دانشمندان مدت ها به اين شيوه عمل کردند تا اينکه روزي با قرار دادن ديواري شيشه اي وسط آکواريوم مانع دسترسي نيزه ماهي به ماهي هاي کوچک شدند
وقتي نيزه ماهي به قصد خوردن ماهي ها به طرف آنها هجوم ميبرد، محکم به ديوار شيشه اي برخورد مي کرد.حيوان کاملا گيج شده بود اما باز هم دست از تلاش برنمي داشت.همين طور به طرف ماهي هاي کوچک هجوم مي برد و به ديوار شيشه اي برخورد ميکرد تا اينکه يک روز دست از تلاش برداشت. سپس دانشمندان ديوار شيشه اي را برداشتند،و ماهي هاي کوچک آزادانه به هر سو شنا ميکردند و کشف جالب اين بود که نيزه ماهي هيچ تلاشي براي خوردن ماهي هاي کوچک از خود نشان نميداد.نيزه ماهي به گونه اي شرطي شده بود که تصور ميکرد تنها حاصل هجوم به سمت ماهي ها برخورد با ديواري شيشه اي است و از همه تاسف انگيزتر اين که نيزه ماهي از شدت گرسنگي تلف شد،در حالي که منبعي از غذا در اختيار داشت.

جی5 لاین . کام
منبع اصلی:  داستان هایی به کوتاهی زندگی/ریچارد کوئک /ترجمه:مرجان توکلی/انتشارات کتاب پنجره
منبع تصویر : Top 10 hm

بازنویسی و انتشار:ا.قربانی

هر روز، ساعت ۷ صبح یک داستان مثبت در جی۵ لاین منتشر خواهد شد، اگر می خواهید روزی یک داستان انرژی بخش به ایمیل شما ارسال شود، صفحه “فیدبرنر” را مطالعه فرمایید. همچنین برای دیدن سایر داستان ها به صفحه لیست داستان های مثبت مراجعه کنید.

برچسب ها: , , ,

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
lena
lena
11 سال قبل

این داستان برای بعضی از افراد صادق است. بعد از چند مرتبه تلاش برای رسیدن به موقیت، ان را رها میکنند به این قکر که شرایط هرگز تغییر نمیکند!

علیرضا کیانی
علیرضا کیانی
11 سال قبل

این داستان واسه ی اکثر موجوداتی میفته که خاصیت هوشمند بودن ندارن و مثل ابزار برخورد میکنن مثل اکثر حیوانات و یا خیلی از ادمای عادی که روزمرگی شده عادت همیشگی شون و خاصیت انتخاب واختیار یا انسانیت رو فراموش کردن.

آسمان آبی
آسمان آبی
11 سال قبل

یه داستان دیگه هم داشتین در مورد میمون ها بود. که یه همچنین آزمایشی رو انجام دادن رو میمون ها و اونها هم دیگه بعد از مدتی شرطی شده بودند و دیگه موز نمی خوردند.

ما هم گاهی همینطور می شیم. اگر یکی دو بار شکست بخوریم دیگه انگاری شرطی می شیم و دیگه حرکت رو به جلو نخواهیم داشت. کاش آدمایی بشیم که شیشه مشکلات رو بشکنیم و به سمت پیروزی هجوم ببریم.

المیرا
المیرا
11 سال قبل

واااااااای فوق العاده بود!!!!!