چطور سرعت مطالعه خود را بالا ببرم؟

سلام جناب آقای مالکی نژاد
الف) بهترین کتابی که در زمینه تندخوانی سراغ دارید، چیه؟ (خیلی دوست دارم زود هم به نتیجه برسم) من کتابهای زیادی برای خواندن دارم اما سرعت مطالعه ام پایینه (به خصوص در کتابهایی که می خواهم با دقت بخونم و نکات مهمش رو خط بکشم یا علامت بگذارم)
ب) ضمنا برای خواندن کتاب هرچند مورد نیازم باشه ،تنبلی و بی حوصله گی میکنم ،چیکار کنم؟ (تنبلی و بی حوصلگی در مطالعه)
منتظر بهترین کتاب تندخوانی و توصیه های شما هستم
باسپاس از وقتی که میگذارید.


پاسخ به قسمت الف:

مهدی مالکی نژاد: سلام بر شما آقا مهرداد:

سوال شما سوال دو قسمتی است، اول اینکه چطور با تندخوانی مشکل حجم زیاد کتابهایتان را حل کنید و سوال دوم اینکه چطور با مشکل بی حوصلگی و تنبلی در هنگام مطالعه برخورد کنید؟ پس اجازه بدهید اول به مشکل تندخوانی بپردازیم.

من هم قبلا شدیدا در پی این بودم که با فراگرفتن تندخوانی مشکل حجم زیاد کتابهایی را که باید مطالعه کنم را حل نمایم ولی هرچه جلوتر رفتم متوجه شدم راه حل به آن سادگی که فکر می کردم نیست. برای مثال شما وقتی یک کتاب فهمیدنی مثل فیزیک یا ریاضی را مطالعه می کنید تقریبا تندخوانی به مفهوم “تندخواندن” بدون کاربرد است من حتی یک بار کتاب جالبی (تفاوت های کلامی زن و مرد) را به آهستگی و شیوه کاربردی خواندم. واقعا احساس کردم کتاب فوق العاده ای است ولی وقتی یک سال بعد کتاب را در یک روز و با سرعت خواندم هنگام تمام شدن بطور واضح متوجه شدم که این بار کتاب عمق کافی و اثربخشی عمیقی را که قبلا داشت، ندارد به همین خاطر اولین کاری که باید انجام شود این است کتابی که می خواهیم بخوانیم از چه نوعی است؟ اگر یک کتاب داستان و یا مطالعه یک نشریه است در آن صورت تندخوانی می تواند به ما خیلی کمک کند و کتابی که من پیشنهاد می کنم کتاب “چگونه مطالعه کنیم؟” است که از انتشارات آستان قدس رضوی است و دو نفر نویسنده و محقق آمریکایی آن را نوشته اند (بخشی از آن به تندخوانی اختصاص داده شده است) و اما یک تکنیک بسیار ساده ولی در عین حال کارآمد برای افزایش سرعت مطالعه شما تا دو برابر، تکنیک استفاده از خودکار یا انگشت اشاره خودتان است. شما با یک مداد یا خودکار که در دست دارید مسیر حرکت مطالعه خود را تعقیب می کنید و بعد کم کم سرعت خودکار و یا انگشت خود را زیاد تر می کنید. تجربه نشان داده با این تکنیک ساده سرعت مطالعه شما به راحتی تا دو برابر افزایش می یابد.

ولی آنچه که مجددا تاکید می کنم این است که اگر حجم زیاد کتاب برای مطالعه دارید لزوما با تندخوانی مشکلتان حل نخواهد شد. آنچه مشکل شما را حل می کند “مدیریت زمان” با استفاده از قانون بیست- هشتاد و یا همان “قانون پارتو” است و سوال مهمی که باید حتما از خود بپرسید این است که از این ده کتاب که باید بخوانم دو کتابی که خیلی برایم مهم است و اثرات آن فوق العاده است کدام ها هستند و یا از این کتاب ها کدام بخش هایشان فوق العاده مهم و موثرند. به این ترتیب شما 80 در صد نتایج مثبت را به دست خواهید آورد در حالی که تنها 20 درصد انرژی و وقت صرف کرده اید. این تکنیکی است که خود من از آن استفاده کرده ام.

و اما در مورد اهمال کاری و تنکنیک های مقابله با آن در آینده ای نزدیک مجددا با شما سخن خواهم گفت.

موفق و پیروز باشید.

جی۵ لاین . کام
نویسنده: مهدی مالکی نژاد

هر سه شنبه، آقای مهدی مالکی نژاد با انتشار متنی به سوالات ارسالی شما پاسخ خواهند داد، جهت ارسال سوالات خود به صفحه “ارسال سوال” مراجعه فرمایید!

برچسب ها: , , , , , , ,

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
19 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی کلانترهرمزی
مجتبی کلانترهرمزی(@mojtaba-1366)
12 سال قبل

با عرض معذرت از آقای مالکی با حدود هشتاد درصد از این متن و پاسخ مخالفم

میترا توسلی
میترا توسلی
12 سال قبل

چه راه حل ساده ای.
برای تندخوانی باید رو دستمون نقاشی هم بکشیم؟ (مثل تصویر)
:0

حانیه
حانیه
12 سال قبل
پاسخ به  میترا توسلی

آ فرین که این قدر مثبت اندیشید :laugh:

حمید توکلی کرمانی
حمید توکلی کرمانی
12 سال قبل

تصور میکنم قانون بیست هشتاد نتیجه بهتری بدهد، ممنون از پاسخگویی! 🙂

منصوره کشاورز
منصوره کشاورز
12 سال قبل

ممنون منهم امید وارم از این روش استفاده ببرم

میترا توسلی
میترا توسلی
12 سال قبل

منم تست میکنم، اگر نتیجه گرفتم بیشتر نظر میدم اینجا 🙂