نه هر چیز قدیمی خوب است و نه هر چیز جدید و نو!

جی۵ لاین:در روزگار جوانی ، ملانصرالدین برای اولین بار عازم منزل محبوبش شد تا مراسم خواستگاری را انجام دهد و چون هیچ یک از اعضای خانواده اش در این جهان حضور نداشتند ، به ناچاریکی از دوستانش قصد رفتن نمود.

ملانصرالدین با دلهره خاصی وضع ظاهری خود را درست کرد و لباس رسمی پوشید و درمقابل چشمان حیرتناک دوستش یک دست لباس خواب نیز برداشت ! دوستش با تعجب پرسید : « لباس خواب ؟ پیژامه ؟ برای چی برمی داری ؟ »

ملا با خوشحالی جواب داد : « خُب فکر کردم اگر به توافق رسیدیم ، من شب را همانجا می مانم !»

نکته : تفکر حاکم بر فرهنگ ما این است که مردان از زنان خواستگاری می کنند. می پرسید : «چرا؟»

چون زن ، صفت معشوقی اش خداوند است و نیمه ی لطیف او .

در نتیجه : زن « ناز » است و باید به درگاهش « نیاز » برد !

عاشق در پیشگاه معشوق باید دل خود را ذبح شرعی نماید و نیاز خویش را اظهار کند تا معشوق ، که را خواهد و میلش به که باشد …

در روزگاری دور ، عاشق چندین بار نیاز خود را در مجلسی به نام خواستگاری به معشوق بیان می داشت و بعد از آن که معشوق لبیک می گفت (یا به قول امروزی ها ok  می داد ! ) ، در مجلس بعدی گاو یا گوسفندی را به پیشگاه معشوق قربانی می کرد ، در حال حاضر گل و شیرینی جای خود را به قربانی داده است .

کمی تامل کنید ، چه احساس زیبایی در مراسم خواستگاری برقرار است ؟ پس ، سعی کنید به جای شکستن بدن تفکر سنت ها مفهوم حقیقی آن را بفهمید و درک کنید !

نزد علم روان شناختی دو گروه ازمردم ابله هستند :

  گروه اول کسانی هستند که می گویند : هر چیز قدیمی خوب است !

گروه دوم کسانی هستند که می گویند : قدیمی کهنه شده و هر چیز جدید خوب است !

یک سوال : چرا خواستگاری با «خ» خواستن آغاز می شود ؟

آیا تا به حال توجه کرده اید که حروف « خواست » چقدر نزدیک به حروف « خواستگاری» است ! از آنجا که به قول « آنتونی رابینز » :

«هیچ اتفاقی ، اتفاقی در دنیا نمی افتد !»

پس نظری به ریشه ی واژه « خواستگاری » می اندازیم .

معنای « خواست » که مشخص است ، اما « گار » پسوندی است که در آخر کلمه می آید و علامت صفت فاعلی است و به معنای ، کننده و بجا آورنده می باشد . مانند : آفریدگار ، پروردگار ،خواستگار .

اکنون در می یابیم که « خواستگار » کسی را گویند که به خواستن خود معنا و عینیت می بخشد و آن رابه انجام می رساند . پس ، عمل مهمی است ، بی تردید اگر ما معنا و مفهوم ژرف و عمیق کلمات را بدانیم و درک کنیم به اهمیت عملِ خود ، آگاه تر خواهیم شد !

یک سوال به شرط آنکه خیلی تعجب نکنید :

خواستگاری گاوی چیست ؟

دو نوع خواستگاری گاوی داریم :

نوع اول : خواستگاری است که قرارداد آن به طور غیابی توسط پدر داماد و پدر عروس نوشته شده است و آنها هستند که تعیین می کنند پسرشان به منزل چه کسی برود؟ و یا دخترشان به چه کسی لبیک گوید؟ دلیل آن را هم پدر به پسرش این گونه بیان می کند :

پسرم ! من ، مادرت را حتی یک بار هم قبل از عروسی ندیده بودم تا اینکه یک روز پدرم مرا به خواستگاری برد و گفت : « یک نظر حلاله !» من هم که جوان بودیم با همن یک نظر و با چشم غُره پدر سر سفره عقد نشستیم و بحمدالله

می بینی که چندین سال است با مادرت به خوبی و خوشی زندگی می کنیم .

اما در پس پرده مطلب دیگری است!

پدر عروس و پدر داماد فرزندان خود را به دلایل اقتصادی به همسری یکدیگر در می آورند ، با این تفکر که همزمان با شب زفاف دو کارخانه شان نیز در هم فرو رفته و ادغام می شود و حاصل آنکه ، منطقه وسیعی از صنعت را از آن خود سازند !

اما نوع دوم خواستگاری گاوی :

درست بر عکس نوع اول است ، آن قدر پدر و مادر آزادی به فرزند خود می دهند و می گویند : « تو هر که را بگویی ما بدون چون و چرا برایت خواستگاری می کنیم ! »

دلیل آن هم این است که مادر به دخترش می گوید :

مرحوم پدرم مرا چشم گوش بسته به پسری داد که حتی یک بار هم او را ندیده بودم وبا او صحبت نکرده بودم و با چشم غُره پدرم من حتی یک بار سر سفره عقد نرفتم باغ ، گل بچینم و در نتیجه با اولین استعلام آقا گفتم : بله !

حالا هم که می بینی چه زندگی جهنمی دارم !

و خلاصه آن قدر فرزند را آزاد می گذارند که در شب خواستگاری که همه دغدغه ی صحبت از مهریه و شب عقد دارند ، عروس خانم آینده و آقا داماد آتی به دنبال اسمی برای فرزند ناخواسته شان هستند !

باز هم می گویم : نه هر چیز قدیمی خوب است و نه هر چیز جدید و نو !

بلکه در این خصوص چند مطلب مهم را باید در نظر داشت :

  • به ظاهر توجه نکنید، به عمق و باطن اندیشه کنید !
  • تعادل ومیانه روی را پیشه کنید!
  • عدم پیروی کورکورانه ، از سنت قدیم یا مد جدید !
  • مشورت با آگاهان و خردمندان !
  • عدم داوری و قضاوتی شتابزده ، چه مثبت و چه منفی !
  • ثروت خوب است ، اما تعیین کننده نیست !
  • فقر بد است ، اما بازدارنده نیست !
  • اما آخر بینی را فراموش نکنید که «مولوی» می سراید :

هر که آخربین تر، او مسعودتر

هر که آخوربین تر ، او مطرودتر

اگر تمام این نکات را به دقت رعایت کنید ، دیگر نگران هیچ چیز نباشید و همین حالادست به کار شوید و یک « یا علی » بگویید.

جی۵ لاین . کام

سعید گل محمدی

منبع تصویر: shutterstock

هر پنجشنبه، یکی از خاطرات ارسالی توسط بازدیدکنندگان منتشر خواهد شد، برای مطالعه سایر خاطره ها به صفحه “لیست خاطره های مثبت” و جهت ارسال خاطره خود به صفحه “ارسال خاطره” مراجعه فرمایید!

برچسب ها: , , , , , , , , , , ,

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلی
لیلی
10 سال قبل

سلام
ببخشید نتونستم بیام نظر بذارم
با نظر آقا صادق موافقم
مختصر و مفید گفتند

شهزاد
شهزاد
10 سال قبل

والا چی بگم حرفی ندارم انقدر زیبا بیان شده که جای حرف نداره اما یه نکته ی ظریفی که توی این مطلب گفته نشده اینه که امان از چشم و هم چشمی که خانمان سوزه من خیلی ها رو میشناسم برا اینکه نگن دخترمون من خونه نشین شد و فلانی دخترش زودتر رفت هم چین که یه خواستگار میاد زود بشمار 3 جواب مثبت میدن چقدر هم فخر میفروشن که دختر ما زود شوهر کرد دیگه فکر نمیکنن که بابا اولن سن دختره خیلی کمه درسش نصفه میمونه هنوز چیزی از شوهر داری نمیدونه یا اصلا به سنی نرسیده که… بیشتر بخوانید

الهه
الهه
10 سال قبل

مرسی
میگن تو هند میزان خودکشی دختران جوان خیلی بیشتر از امار معمول جهانی هست،بررسی کردن و دیدن بر اساس سنت هندی ها دختران به خواستگاری پسرها میرن و این خلاف با امر طبیعی و ذاتی هست
درواقع دخترا بعد از شنیدن جواب منفی از پسر مورد نظرشون ،خودکشی میکنن
این عدم پذیرش پسر از سوی دختر به هیچ وجه مقبول نیست و در واقع نمیتونه بپذیره و باهاش کنار بیاد و راه دیگه ای جز خودکشی نمیمونه!!! 🙁 متاسفانه 😥 😥

صادق
صادق
10 سال قبل

حرفی ندارم واسه گفتن جز تاکید دوباره بر این مطلب
عدم پیروی کورکورانه ، از سنت قدیم یا مد جدید !