چگونه آینده ی شغلی بهتری داشته باشیم ؟

سلام و وقت به خیر
قابل توجه دوستای خوب جی5لاینی : این پست در ادامه ی پاسخ هفته ی پیش منتشر شده است


مهدی مالکی نژاد :سلام دوستان

از اینکه دست به عمل زدید و قطب نمای اولیه خودتان را ساختید به شما تبریک می گویم. شما در جهت درستی گام برداشته اید و اثرات دراز مدت آن را در زندگی خود خواهید دید. یک نکته ی بسیار مهمی که در ساخت قطب نما در مطلب قبلی خود به آن اشاره نشده بود، این موضوع بود که حتماً باید قطب نمای شما راه رسیدن به مهمترین هدف شما یعنی اهداف شغلی و حرفه ای شما را نشان بدهد چرا که می توان گفت زمانی را که ما صرف کار و حرفه مان می کنیم بسیار بیشتر از زمانی است که صرف زندگی معمولی ما می شود و اما اگر برگردیم به تجربه ی ساختن قطب ( اگر شما برای اولین بار در ربطه با نحوه ی ساخت قطب نمای زندگی مطالعه می کنید ، پست «راهم را گم کرده ام، چه کار کنم؟» را بخوانید )
روزی که برای اولین بار جمله ی قطب نمای خود را می نوشتم، این گونه آغاز شد ؛ دوست دارم در پهنه ی گیتی سخنران و نویسنده ای برجسته شوم و در این مسیر با گسترش فرهنگ مطالعه به افزایش عمق زندگی دیگران کمک کنم. بعد از آن بود که وقتی آن را با رسالت (قطب نمای ) زندگی آقای کنت بلانکارد، نویسنده ی کتاب ( سیری در تکامل فردی ) که در حال مطالعه  ی آن بودم مقایسه کردم، به این نتیجه رسیدم که من هم مثل او یک نقضی در جمله ی قطب نمایم وجود دارد و آن «عدم تمرکز بر روی خودم بود » به همین خاطر کلمه ی «خودم» را هم به آن اضافه کردم.
و اما حالا اگر بخواهم باز هم بهبود بیشتری برای آن ایجاد کنم کلمه ی « کارآفرین » را هم به آن اضافه می کنم چرا که «کار آفرینی فرهنگی» همانند نویسندگی و سخنرانی حرفه ای شدن برایم برایم فوق العاده است و گذشته از این تمام عمرم را هم صرف آن کنم ارزشش را دارد بنابراین قطب نمای گسترده ام را می توانم این چنین بنویسم:
« آرزو می کنم در عرصه ی گیتی، کارآفرینی مؤثر و نویسنده و سخنرانی برجسته شوم و در این مسیر با گسترش فرهنگ مطالعه به افزایش عمق زندگی خودم و دیگران بیفزایم »
و اما چه شد که قطب نمای من به جمله ی « افزایش عمق زندگی خودم و دیگران » تبدیل شد، این وقتی بود که من می خواستم آن را علنی کنم و در حقیقت به قطب نمای کل مجموعه ی جی5 تبدیل شود. در آن صورت باید بسیار کوتاه و سبک می بود . از بیان این نکته دو منظور داشتم :
1- قطب نمای شما حتماً باید آینده شغلی مورد علاقه ی شما را پوشش دهد.
2-قطب نمای شما باید کوتاه باشد ولی این کوچک سازی و سبک سازی را می توانید مرحله به مرحله انجام دهید که آخرین مرحله ی آن جمله ایست که حاوی 7 کلمه و حدود آن خواهد بود حتی تا یک یا دو کلمه هم می تواند کاهش یابد برای مثال الآن برای من کلمه ی «عمق زندگی» نماینده جمله ی «افزایش عمق زندگی خودمان و دیگران» است و همین جمله هم تداعی کننده ی عبارت های خلاصه ی اصلی قطب نمایم است، عبارتی که آرزوی من برای اینکه معلمی مؤثر و برجسته شوم و با کارآفرینی فرهنگی به افزایش فرهنگ مطالعه ی این مرز و بوم همت کنم و با گسترش فرهنگ مطالعه به افزایش عمق زندگی خودم و هموطنانم یاری رسانم.
خب من تمامی دوستانی که قطب نمای خود را نوشته بودند را با همین نگاه نقد کرده ام. حتماً آن ها را در زیر پست بخوانید ، البته منتظر قطب نمای گسترده ی شما عزیزان هم هستم که با هم آن را بررسی کنیم ، تا هفته ی آینده زندگی به کام.

*  *  *  *   *   *   *   *  *   *   *   *   *   *   *   *   *   *
مریم t: با سلام واحترام

من همیشه از کمک کردن به دیگران هرچند کوچک وناچیز بسیار لذت می برم و به قول شما دوست دارم لذت هایی رو که تجربه میکنم دیگران هم تجربه کنند.
بنابراین این جمله رو به عنوان قطب نمای خودم انتخاب کردم:شادی بخشیدن به زندگی خودم ودیگران

سرکار خانم مریم t:
از اینکه شادی بخشیدن به زندگی دیگران را محور اصلی قطب نمای خودتان قرار داده اید به شما تبریک می گویم و این عالیست. با این حال جای خالی «آینده شغلی» شما در آن خالیست. با چه شغل و روشی می خواهید این کار را بکنید مثلاً می خواهید یک نویسنده شوید ، یک معلم و یا یک کمدین ! و شاید همه ی شغل ها و کارهای دیگر ! حتماً پست «چگونه آینده شغلی بهتری داشته باشیم» را بخوانید و موفق باشید.

********************************************************

نیما : سلام
آقای مالکی چرا منابعی که برای جواباتون استفاده میکردین همه رو پاک کردین؟

آقا نیمای عزیز،
من چیزی را پاک نکرده ام، ولی اگر منظورتان رفرنس و کتاب هایی است که به من کمک کردند تا رسالتم را بنویسم ، مهمترین و اصلی ترین آن کتاب « سیر تکامل فردی » آقای بلانکارد است که نشر هامون آن را منتشر کرده است ، حتماً تهیه کن و از آن استفاده کن ، موفق باشی.

*********************************************************

مهناز :سلام قطب نمای من “تلاش برای فهمیدن حقیقت ونشان دادن آن به دیگران”فکرمی کنم حقیقت برام از هر چیزی مهمتر .بابت مطالبتون ممنون به من که خیلی کمک می کنه .

سلام مهناز خانم،
از اینکه قطب نمای خود را نوشته اید به شما تبریک می گویم ولی یک نکته ی مهم که در ساختن قطب نما حتماً باید لحاظ شود و من آن را زیاد توضیح ندادم این نکته است که باید در آن آینده ی شغلی خود را هم لحاظ کنیم، برای مثال اگر قرار باشد شما یک وکیل ، یک نویسنده، یک فعال اجتماعی و امثال آن باشید ، تلاش برای فهمیدن حقیقت و نشان دادن آن به دیگران خواست شما را هم از لحاظ شغلی و هم دیگر ابعاد زندگی را پاسخگو هستید . پس شاید بخواهید بنویسید : من می خواهم ( محققی یا ) وکیلی عدالت خواه باشم و در عرصه ی زندگی تلاش برای فهمیدن حقیقت و نشان دادن آن به دیگران ، بپردازم.
البته آنچه گفتم صرفاً یک مثال بود خودتان می توانید آنچه مناسب است را بنویسید.
در ضمن اینکه عبارتی بنویسم که 7 کلمه یا بیشتر نباشد، محدودیتی است که در آغاز نیاز به اجرای آن نیست ( البته هرچه کوتاه تر بهتر ).

*****************************************************

نجمه : سلام با خوندن مطالبتون از جلوی کامپیوتر کنار رفتمو با خودم خلوت کردم .بعد از کلی اینور اونور کردن کلمات به این جمله واسه قطب نمای زندگیم رسیدم ” با گرفتن حق الهی ام الگویی مثبت برای دیگرانم “مطالبتون واقعاً تاثیر مثبت روی من گذاشت ممنونم

سلام نجمه خانم،
از اینکه اینقدر اهل عمل هستید که حاضر شدید از پای کامپیوتر بلند شوید و با خود خلوت کنید به شما تبریک می گویم و اما قطب نمای شما:
همانطور که در پاسخ به خانم مهناز بیان شد، قطب نمای شما یا ( رسالت شما ) باید راه رسیدن به تمامی اهداف شما باشد ، که مهم ترین آن بدون شک آینده ی شغلی شماست پس باید قطب نمای خود را به گونه ای بنویسید که حتماً شما را در نقش یک فردی از جامعه که چه شغلی را می خواهد ، نشان دهد برای مثال اگر منظورتان از حق خودتان ، حقوقی است که توسط دیگران از شما سلب شده است و می خواهید این حقوق را به نیابت از دیگرانی که مثل شما هستند منتقل کنید احتمالاً شما یک وکیل ، یک خبرنگار ، … می خواهید باشید ، ولی اگر منظورتان از حق الهی خودتان مثلاً استعداد ها و توانایی هایی خداوند در شما به صورت بالقوه قرار داده است،مثل استعداد نقاشی ، هنر و یا هر کار دیگری، خب در آن صورت باید بپرسید چه شغلی می تواند ان را در شما زنده کند و شما را به آنها برساند و آن را در رسالت خود ( قطب نما ) بیاورید. مثلاً می توانید بگویید :
می خواهم به عنوان … (مثلاً هنرمند، نقاش ، وکیل ، … ) در عرصه ی گیتی به عنوان یک الگو در احقاق حق  ( و یا احیای استعدادها ) شناخته شوم.
موفق باشید.

***************************************************

نادری : همیشه توزندگی احساس میکردم یه چیزی گمشده ای دارم.فارغ از مادیات تو عالم معنا.چرایی زندگی.اخریش الگوی شماست.مال من شاید خود خواهانه باشه(بنوعی)وعصاره اش نیکی است.از کلامی قدیم مایه میگیره:گفتار نیک.کردار نیک وپندار نیک.خیلی اشناوبسیار غریب مانده .هر خیری بدیگران یا در حق ما اینجا متبلور شده.اونهم بخاطر تفسیر پذیری این جمله است.(علامت)شما شاید برای شانه های بسیاری افراد مثل من زیاد سنگین باشه.یا حتا زیادی جاه طلبانه.ولی باور کنید که نیکی را میتوان تا بی نهایت کوچک کرد تا حد هر کس.بزرگمردی شما را هم من با این محک میسنجم.دوستتان دارم.با سپاس.

سرکار خانم / جناب آقای نادری عزیز،
من واقعاً این جمله را فوق العاده دوست دارم: گفتار نیک، کردار نیک ، پندار نیک ، عالیست ! کافیست آن را با مهمترین هدف زندگیتان یعنی آینده ی شغلی خودتان پیوند بزنید مثلاً اگر آرزومندید که یک پزشک فوق العاده و یا یک مهندس شوید قطب نمایی به این گونه داشته باشید : « می خواهم در عرصه ی کائنات به پزشکی خود ساخته در پناه این جمله تبدیل شوم : گفتار نیک ، کردار نیک و پندارنیک ». البته وقتی هر شب و هرروز با این جمله زندگی می کنید می توانید آن را ظریفتر و قوی تر نماید.

****************************************************

هدی : اگر اجازه بدید من هم این قطب نما رو انتخاب میکنم:به پیش در مسیر رشد و افزایش عمق خودم و دیگران…ممنون

سرکار خانم هدی، سلام
از اینکه رشد را پایه ی اصلی قطب نمای خود قرار داده اید به شما تبریک می گویم فقط حتماً آینده شغلی خود را هم در آن ببینید، مثلاً می خواهم در پهنه ی گیتی به نویسنده ای که به « رشد » و «عمق زندگی» دیگران و خود می پردازد تبدیل شوم.

******************************************************

پریا اصفهانی : سلام ممنون از راهنمای جالبتون فقط با بند اخر مخالفم چون خیلیها مخالف عقاید ما هستند در حالی که همه ی اخلاقیات در نظریه ی ما اومده پس بهتر نیس صبر کنیم درخت بار بده علنیش کنیم خیلی خیلی دوست دارم نظر شمارو بدونم.ممنون .

سرکار خانم پریا اصفهانی
بعد از سلام، من هم خیلی قبل ها فکر می کردم که آدم باید به جای اینکه زیاد حرف بزند کم حرف بزند یا اصلاً حرف نزند و عمل نماید ولی بعدها دیدم بیان یک خواسته و علنی کردن آن باعث می شود انسان در قبال آن احساس مسئولیت و تعهد بیشتری می کند ، برای مثال من «افزایش عمق زندگی خودم و دیگران » را به عنوان رسالت زندگیم علنی کرده ام. حالا اگر بخواهم گامی به غیر از آن بردارم یا باید این جمله را مجدداً مهندسی کنم و یا باید مطابق آن عمل کنم و الّا شما از من می خواهید بپرسید « پس چرا به آنچه می گویی عمل نمی کنی ؟! »
سرآمد این رفتار «توماس ادیسون» معروف است . او قبل از اینکه حتی لامپ را اختراع کند به دستیارش گفت امشب به همه ی رسانه ها اطلاع رسانی کن تا برای صبح در یک کنفرانس مهم شرکت کنند، می دانید در آن کنفرانس چه گفت ؟ گفت که من ایده ای دارم که جهان را روشن می کند ( که همان ایده ی لامپ بود ) و از امروز به دنبال تحقق آن خواهم بود ، همین علنی کردن باعث شد همه روزها نوشتند و او مجبور شد ( مجبور بودن خودخواسته ) که شبانه روز برای آن تلاش کند. معروف است که 9999 بار شکست خورد ولی بالاخره لامپ را روشن کرد. شجاعت ادیسون در این باره ستودنی است.

***************************************************

مهدی:
قطب نمای من تو زندگی اینه:زندگی در سایه لبخند زیبای عشق

سلام مهدی عزیز،
قطب نمای بسیار زیبا و قشنگی را انتخاب کرده ای ، همانطور که در پست «چگونه آینده ی شغلی بهتری داشته باشم » توضیح داده شده است باید قطب نمای خود را به گونه ای بنویسید که راه رسیدن به مهم ترین هدف زندگی شما که همانا شغل و حرفه ی شما را هم شامل شود .موفق باشید.

*****************************************************

بهار:خیلی عالی بود من که همین الان از پای کامپیوتر بلند میشم تا قطب نمام پیدا کنم. واقعا به همچین چیزی تو زندگیم نیاز داشتم. نتیجه اش رو بهتون خبر میدم.قطب نمای من اینه “افزایش عمق عشق در زندگی خودم و دیگران” البته با اقتباس از جمله اقای مالکی نژاد

سلام خانم بهار
به شما تبریک می گویم که حاضر شدید بی درنگ از جلوی میز کامپیوترتان برخواسته و با خود خلوت کنید، قطب نمای اولیه ی زیبایی دارید. «افزایش عمق عشق در زندگی خودم و دیگران » واقعاً عالیست و البته جا دارد که تکلیف قسمت مهم دیگر زندگیتان یعنی شغل و حرفه تان را مشخص کنید، می خواهید با چه به سمت عمق عشق در زندگی خودتان حرکت کنید، می خواهید یک نویسنده باشید ، و یا یک هنرمند و شاید هم یک مدرس. حتماً بگویید که می خواهید در سایه ی اشتغال به چه کاری و چه حرفه ای این مهم را عملی سازید. موفق باشید

******************************************************

نجمه :قطبنمای من اینه:پخش مهربانی و آرامش عمیق ودرک والای خداوند…
انگارزیادتراز7 کلمه شد سعی میکنم خلاصش کنم

سلام خانم نجمه
قطب نمای اولیه ی شما هم فوق العاده عمیق و جذاب است و جالبتر اینکه خود را به منبع اصلی جهان لایتناهی یعنی درک خداوند متصل کرده اید و حالا وقت آن است که بگویید چگونه و با چه حرفه و شغلی می خواهید در این جهت حرکت کنید، موفق باشید.

************************************************

عباس: هر روز خوشحالتر بودن خودم خانواده ام مردم دنیا نسبت به دیروز

سلام عباس عزیز،
تبریک مرا بابت قطب نمای مثبت اندیشانه ی خود بپذیرید، بسیار عالیست فقط بگویید می خواهید در سایه ی چه شغل و حرفه ای به سمت این مهم حرکت کنید. موفق باشید.

*******************************************

سحر: با سلام
قطب نمای من در زندگی اینه
افزایش ثروت و برکت مادی و معنوی در زندگی خودم و دیگران به گونه ای عالی .
البته بیشتر از ۷ کلمه شد اما ببخشید. چون میخواستم عمق مطلب رو برسونم کمتر از این نمیشه

سلام خانم سحر
قطب نمای شما از این نظر بسیار جالب است که استعداد خوبی برای تبدیل شدن به یک قطب نمای کامل را دارد چون علاوه بر امور معنوی به امور مادی هم توجه کرده اید. پس کارتان برای اضافه کردن یک شغل به آن آسان است. مثلاً می توانید بگویید : آرزو می کنم در پهنه ی کائنات به کارآفرینی موفق در افزایش ثروت و برکت مادی و معنوی در زندگی خودم و دیگران به گونه ی عالی ، بدل شوم.
موفق باشید.

******************************************************

فاطمه: می خواهم تبدیل به یک مترجم شفاهی فوق العاده بشوم.(یک دانشجوی ارشد زبان انگلیسی)

سلام خانم فاطمه
قطب نمای شما از اینکه شغل و راه رسیدن به هدفتان را به خوبی می نمایاند در جای خود جالب است، با این حال جنبه های دیگر یک قطب نمای خوب را به خوبی پوشش نمی دهد، مثلاً ایثارگرایانه نیست، آهنگین و با احساس نیست.پس می توانید آن را باز هم پربارتر کنید.موفق باشید.

برچسب ها: , , , , , , , , , , ,

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
17 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رها
رها
9 سال قبل

سلام.خسته نباشید.اقای مالکی من همیشه مطالب سایتتونو دنبال می کنم.واقعا بسیار زیباست.اقای مالکی من23ساله هستم.اما نمی تونم برروی تصمیماتم ثابت قدم باشم.هرروز یه فکر جدید به ذهنم می خوره.وهمین عامل باعث شده خیلی از چیزامو از دست بدم.من به درس خوندن خیلی اهمیت می دم اما چون ثابت قدم نیستم نمی تونم به نتیجه ی دلخواهم برسم.من از نظر شخصیتی مادی هستم وبرای ادامه تحصیل هر لحظه فکرمو عوض می کنم.من لیسانس زیست شناسی دارم ارشد بدون ازمون با معدل بیوشیمی پذیرفته شدم. ولی نرفتم گفتم می خوام از اول شروع کنم برای پزشکی.از این طرف هم درس نخوندم حالا… بیشتر بخوانید

علیرضا کیان
علیرضا کیان
9 سال قبل

سلام لطفا یه راهکار برای درآمد بیشتر درشغل نمایندگی بیمه ارائه نمایید

sina
sina
9 سال قبل

سلام جواب من چی شد استاد عزیزم؟

مسعود
مسعود
9 سال قبل

باسلام
مقدمه آینده شغلی به نظر بنده به خود مخیلات آدمها بر میگرده بطور مثال نبوغ فردی وتاثیر گزار در نگرش زندگی یکی از دلایل موفقیت در امورات شغلی می باشد. ودر ضمن پیشرانه افکار انسانها توسط نیرویی به کار خواهد افتاد که نامش پتانسیل می باشد.
امیدواری درآینده شغلی بستگی به اجتماع و اقتصاد کشورها نیز بستگی دارد