چگونه با اهمال کاری خود در مطالعه کتاب مبارزه کنم؟

سلام جناب آقای مالکی نژاد
الف) بهترین کتابی که در زمینه تندخوانی سراغ دارید، چیه؟ (خیلی دوست دارم زود هم به نتیجه برسم) من کتابهای زیادی برای خواندن دارم اما سرعت مطالعه ام پایینه (به خصوص در کتابهایی که می خواهم با دقت بخونم و نکات مهمش رو خط بکشم یا علامت بگذارم)
ب)ضمنا برای خواندن کتاب هرچند مورد نیازم باشه ،تنبلی و بی حوصله گی میکنم ،چیکار کنم؟ (تنبلی و بی حوصلگی در مطالعه)
منتظر بهترین کتاب تندخوانی و توصیه های شما هستم
باسپاس از وقتی که میگذارید.


قسمت الف سوال در متن چطور سرعت مطالعه خود را بالا ببرم؟ پاسخ داده شده است.

پاسخ قسمت ب :

مهدی مالکی نژاد: سلام بر شما آقا مهرداد:

همانطور که قول داده بودیم این بار می خواهم تجربه شخصی خودم را در رابطه با مشکل اهمال کاری در مطالعه با شما در میان بگذارم:

راستش همیشه وقتی از جلو کتابخانه رد می شدم دلم می سوخت که چرا این همه کتاب خوب وجود دارد و تجربه یک عمرِ انسان ها در آن ها مکتوب شده است ولی من زحمت مطالعه آن ها را به خودم نمی دهم و این رنجی بود که بلاخره مرا به این نتیجه رساند که باید کاری کنم، به همین خاطر با خودم خلوت کردم و گفتم چطور می توانم یک کتاب را تا به آخر بخوانم، نسبت به آن اهمال کاری نکنم و از تمام کردن آن لذت ببرم؟ اولین نکته ای که به ذهنم رسید این بود که می خواهم یک تعهد صد در صدی به خودم بدهم. تعهدی صد در صدی گرچه در شروع کوچک! پس این اولین گام بود.

در دومین گام یک جدول زمانی را در صفحه سفید کتابی که می خواستم بخوانم طراحی کردم که در آن روز مطالعه و تعداد صفحه ای که باید می خواندم را برای کل صفحات کتاب برنامه ریزی کردم و یک مربع کوچک برای تیک زدن روبروی آن قرار دادم. به این ترتیب مطالعه من به یک شبه بازی  شبیه شد و مشتاقانه و از طرفی هم متعهدانه در پس این بودم که هر روز صفحه مورد نظر را مطالعه کنم و مربع را تیک بزنم، روش ساده ای که شاید به ذهن شما هم رسیده باشد.

همین دو مرحله ساده باعث شد از آن به بعد وقتی کتابی را دست می گیرم تا به آخر بخوانم. عادتی که قبلا تقریبا هیچگاه اتفاق نیفتاده بود. همه کتاب ها را حتی آن هایی را که خیلی هم مفید بودند تکه تکه خوانده و به پایان نرسانده بودم.

آنچه که می خواهم تاکیید کنم این است که تکنیک تیک زدن و جدول زمان بندی و یا هر تکنیک دیگر وقتی به موفقیت می رسند که همراه با تعهد صد در صدی باشند. به یاد دارم که شب های زیادی می شد که از شدت خستگی تقریبا نیمه خواب بودم ولی هرگز تعهدم را به مطالعه آن ده صفحه برنامه ریزی شده نقض نمی کردم به گونه ای که همانطور که در حال مطالعه بودم تحت تاثیر خواب آلودگی شدید کتاب از دستم رها می شد و به زحمت کلمات را می خواندم ولی در شروع کار آنچه اولویت اول من بود تعهد صد در صد بود ولی حالا دیگر خواندن  یک کتاب تا به آخر به راحتی انجام می شود و جزو عادت های من شده است.

موفق و پیروز باشید.

جی۵ لاین . کام
نویسنده: مهدی مالکی نژاد

هر سه شنبه، آقای مهدی مالکی نژاد با انتشار متنی به سوالات ارسالی شما پاسخ خواهند داد، جهت ارسال سوالات خود به صفحه “ارسال سوال” مراجعه فرمایید!

برچسب ها: , , , ,

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
15 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هدیه
هدیه
12 سال قبل

شرمنه یادم رفت خودمومعرفی کنم ممنون میشم نظرتون روواسم میل کنید

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
12 سال قبل

سلام اقای مالکی من چندوقتی هست که دوس دارم ل5 روتهیه کنم راسش من واسه کنکور زیاد زحمت کشیدم اما بخاطراسترس ووسواس وقت کم اوردم و خراب شد بعدنتایج کامل اعتمادبه نفسم رو ازدست دادم چون دانشگاهی قبول شدم که حتی تو خوابم نمیدیدم الان بااینکه دانشجوشیمی پیام نور هسم اماهنوز باهاش کنارنیومدم میخوام کنکور بدم این 2سال داغون شدم میخوام راهنماییم کنیدبه نظرتون ادامه بدم ارشدشرکت کنم یا باg5از نوکنکوربدم؟چطورتهیه کنم؟یعنی میشه بسونم؟

مجتبی کلانترهرمزی
مجتبی کلانترهرمزی(@mojtaba-1366)
12 سال قبل

آموزنده بود 🙂

حانیه
حانیه
12 سال قبل

این روش را حتما استفاده میکنم ممنون از شما 🙂

منصوره کشاورز
منصوره کشاورز
12 سال قبل

خیلی روش خوبیه ممنون