چه تغییری را دربرنامه هایمان لحاظ کنیم تا نتایج درخشان تری بگیریم؟

جی5لاین: به درخواست دوست گرامی متن سوال ایشان منتشر نمی شود.

_________________________________________________________________________________________

مهدی مالکی نژاد: سلام دوست عزیزم

با این اطلاعاتی که ارائه شده واقعا بسیار دشوار است که بتوان علل این نتایج ناخواسته را توصیف کرد. قبل از پاسخگویی به شما واقعا فکر کردم که باید چگونه جوابی برای مشکل شما داشته باشم که واقعا کاربردی باشد،در نهایت به این نتیجه رسیدم که مسیری که خودم در 20 سال گذشته که خیلی هم نزدیک به 17سال گذشته شماست ،رفتم را برایتان بگویم و خود مقایسه کنید که احتمالا چه تغییراتی را باید در اهداف و برنامه هایتان لحاظ دکنید تا نتایج درخشان تری داشته باشید.

1-اهداف مکتوب:
دانشگاه هاروارد یک تحقیق معروفی دارد که شاید شنیده یا خوانده باشید در این تحقیق از دانشجویان دوره ی مدیریت سوال می شد که کدام یک هدف دارند تقریبا همه جواب مثبت می دهند بعد می پرسند کدام یک اهداف مکتوب دارند این بار حدود 80%افراد جواب منفی می دهند در حقیقت ان ها همه اهدافشان فقط در ذهنشان بوده است و اما بعد سوال بسیار جالب تری می پرسند و می گویند:چه کسی اهداف مکتوبش را به همراه دارد؟ فقط 3%از کل دانشجویان جواب مثبت می دهند و اهدافشان را از جیب شان در می اورند و نشان می دهند بعد از این مرحله در سال بعد به سراغ همه ی ان ها می روند و در کمال شگفتی نتایج باور نکردنی را می بینند ان 20%که اهداف مکتوب داشتند در امد سالانه شان برابر با کل درامد سالانه ان 80 %بود که هدف داشتند ولی در ذهنشان بوده است.و جالب تر ان که درامد سالانه ان 3%از کل درامد ان 20 % و 80% بیشتر بوده است.البته عملاان 20%درواقع17%است چون 3%ان ها اهداف مکتوب و به همراه خود داشتند.
این نشان می دهد تا چه حد در اهداف مکتوبی که همیشه در جلوی چشم ما باشد مهم است و البته من هم اهداف مکتوبی داشتم که همه جا ان را نوشته بودم مثلا جلوی اینه ی دستشویی، تا دائما در جلوی چشمم باشد.
و البته قسمت مهمی از اهداف که همان رسالت ما است که افزایش عمق زندگی خودمان و دیگران است که تا به حال صدها میلیون بار تکرار شده است.
خوب دوست عزیز ایا اهداف مکتوب را همیشه در کنارت و در جلوی چشمانت نگه داشته ای؟
و شما دوستان عزیزی که این متن را میخوانید بسیار مراقب باشید زمان به سرعت برق میگذرد و چشم باز میکنید میکنید خواهیددید که 10-20سال از جوانی تان گذشته، خودتان را الان جای علی عزیز بگذارید که شاید با اهمال کاری نتایج نا خواسته ای برایتان رقم بخورد.
2-کتاب مشاور همیشگی من
من در هر شرایطی چه مشکل داشته باشم و چه شاد باشم و چه ناراحت،به سراغ کتاب هایم میروم و با بزرگترین و موفق ترین افراد دنیا برای حل ان مشکل و یا عمق بیشتر به زندگی ام استفاده می کنم می توانم به جرات به شما بگویم که هیچ چیز در زندگی ام اینقدر موثر نبوده است روزی با خودم می اندیشیدم که اگر به جایی میرفتم که همه ی امکانات،چیزی شبیه به بهشت ولی امکان مطالعه ی کتاب نبود چه احساسی داشتم ،دیدم بدون تردید ان جا برای من بهشت نیست شاید بیشتر از یک زجرگاه نباشد من هرگاه احساس کنم در بخشی دچار سستی و ضعف و ناتوتنی شده ام به سراغ انبوهی از کتاب هایم میروم و کتاب مرتبط را بیرون میکشم و راه حلم را در ان جستجو می کنم شما گفتید که کتاب مبانی موفقیت اقای جک کانفیلد را خوانده اید و نتیجه گرفته اید نمی دانم چطور ان را مطالعه کرده اید ولی به واقع این کتاب چیزی در حد معجزه است ان قدر مطالب کاربردی دارد که من شخصا هنوز نتوانسته ام حتی 10% ان را عمل کنم و نتایج فوق العاده از ان گرفتم ،شاید شیوه مطالعه شما با من متفاوت باشد من دائما از خودم میپرسم کجای این نکته عملا به درد زندگی من میخورد؟
کجا می توانم ان را پیاده سازی کنم ؟برای مثال در همین کتاب اقای جک کانفیلد ماجرای یک تاجر موفق را ذکر می کند که می گوید شاه کلید رمز موفقیت او در تجارت این سوال است به دخدمات(کالای )ما از یک تا ده چه نمره ای می دهید؟و بعد هم ان نمره ای که نمی دهید چه کنیم تا بدهید؟
من از این سوال بارها استفاده کرده ام و نتایج مطلوب و فوق العاده ای گرفتم ،سوال خیلی ساده ایست ولی نتایج ان فوق العاده است همین سوال را شما میتوانید از مدیران ارشدتان بپرسید به راندمان من از یک تا ده چه امتیازی می دهید و بعد ادامه دهید که ان چند نمره ای که نمی دهید چه باید بکنم تا ان را کسب کنم شاید وقتی خواستید انرا بشنوید تعجب کنید شاید اصلا با علایق و خواست شما جور در نیاید و شما بی جهت درانتظار ترفیع هستید.شاید هم با کمی تلاش بیشتر به ان برسید.منظور اصلا این که چکار بکنید نیست! بلکه می خواهم نگاهتان را به کاربردی کردن هر چه بیشتر کتاب هایی که می خوانید جلب کنم.
3-اهداف چند لایه و عمیق داشته باشید
اولین اشتباهی که تقریبا همه راجع به هدف دارند این است که فکرمی کنند اهداف همان خواست ها و ارزو ها ست مثلا میگویند من زندگی موفقی می خواهم می خواهم پولدار شوم در حالی که همه ی این ها ارزو هستند و البته یکی از چند لایه هدف گذاری !
به عبارتی اهداف از ارزو ها منشا میگیرند ولی دو تفاوت اساسی با ان دارند در اهداف شما مقدار و تعداد دارید و از طرفی زمان باید رعایت شود در حالی که ارزو های شما مانند پرنده ای سبک بال ،ازاد و بی قید زمان و مقدار ادامه دار است ،علاوه بر این لایه های دیگری مثل هدف گذاری هم هست.باید رسالت زندگی خودتان را تعریف که در موردمن همان افزایش عمق زندگی خودم و دیگران است و باید ارزش های خود را تعریف کنید ارزش ها در واقع انرژی دهنده ها به شما هستند
من شخصا هر جا که صمیمیت برقرار باشد احساس انرژی می کنم پس صمیمیت یکی از ارزش های من است و یا مطالعه ارزش مهم دیگر من است پول یکی از ارزش های زندگی بسیاری از افراد است سوال اینجاست : ایا اهداف خود را بر پایه ی این لایه های متعدد هدف گذاری تعیین کرده اید؟
من شخصا از مسیری که تا به حال پیموده ام راضی هستم چون احساس می کنم نام این لایه ها در هدف گذاریم دیده شده است البته این که چگونه هدف گذاری کنیم وبیان تجربیاتی که در این زمینه دارم بدون شک می تواند برایتان الهام بخش باشد که در پاسخ گویی به یکی از سوالات در این رابطه ان را کامل توضیح خواهم داد.
خوب به یک جمع بندی برسیم :
شما احساس میکنید بعد از 17 سال رضایت کافی از ان چه برایش تلاش کرده اید ،ندارید تحلیل این که چرا چنین وضعی پیش امده مشکل است ولی در قطب دیگر ماجرا در طول همان 17 سال من هم تجربیاتی کسب کرده ام که از ان راضی ام به این نتیجه رسیدم که به جای تحلیل وضع شما دلایل نتایج خوب خودم را برایتان و دیگر دوستان که در استانه ی هدف گذاری هستند بیان کنم و حداقل 3 عامل مهم را نام بردیم
1-افکار مکتوب همیشه در پیش چشم!
2-از کتاب برای حل مشکلی بهره بگیریم و با بهترین مشاوران نخبه جهان مشورت کنیم.
3-به اهداف نگاه ساده انگارانه نداشته باشیم یک هدف گذاری خوب از چندین لایه مهم تشکیل شده است
الف=ارزو و خواست به عنوان پایه ی اصلی اهداف
ب=اهداف:که هم مقدار و هم زمان داشته باشند
ج=ارزش ها:که به شما در میانه راه انرژی می دهند تا از رفتن باز نمانید
د=رسالت و قطب نما:که به شما کمک میکند از مسیر خارج نشده و به سوی اهداف بی وقفه و در کوتاه ترین زمان و مسیر حرکت کنید
نکته:راستش از این که باز خورد زیادی از نظر شما خوانندگان عزیز سایت درمطلب منتشر نمی شود پیش خودم شک کردم که ایا ممکن است این ها به درد افراد نخورد؟
بنا بر این از شما خواهش می کنم که نظر بدهید و بگویید :
1-اثر بخشی این مطلب از یک تا ده برایتان چقدر بوده است؟
2-به ازای نمره ای که نمی دهید چه می نوشتم که ان را میدادید؟
باتشکر

جی۵ لاین . کام

نویسنده: مهدی مالکی نژاد
منبع تصویر : Movers-Edge

هر سه شنبه، آقای مهدی مالکی نژاد با انتشار متنی به سوالات ارسالی شما پاسخ خواهند داد، برای مطالعه کلیه پرسش و پاسخ ها به صفحه “لیست پرسش و پاسخ” مراجعه نموده و جهت ارسال سوالات خود به صفحه “ارسال سوال” مراجعه فرمایید!

برچسب ها: , ,

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
30 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داود
داود
9 سال قبل

با سلام و خسته نباشید. مطالب آموزنده و پر انرژی هستند و همین که انسان رو از بی تحرکی و بی پویایی به فکر میبره و تحریک به پویا کردن می کنه به نظر من کافی و مفیده اما…. بیشتر ما احتیاج به مثالهای قابل لمس و کاربردی داریم. من پیشنهادم اینه که شما در نوشته هاتون مثالی برای هر گزینه بزنید تا برای افراد قابل فهم تر و واقعی تر جلوه کنه…چون کسایی که اینجا مراجعه میکنند کمی کلافشون توی زندگی سر در گم شده و افرادی هستند که ازروزمرگی فرارمی کنند و می خوان به درجات بالا برسند(به… بیشتر بخوانید

ف.
ف.
9 سال قبل

سلام آقای مالکی نژاد دانشجوی پزشکی ام کسل و بی حوصله بودم . ایجاد انگیزه برای تحصیل و کار رو در گوگل سرچ کردم!! به سایت شما رسیدم. با شما از دبیرستان اون رمانی که موفقیت میخریدم و میخوندم اشنایی داشتم البته.
الان چند تا از مطالب شما رو خوندم و روحیه ام خیلی بالا رفته. مممنون منون ممنون واقعا مچکرم

مينا
مينا
9 سال قبل

20

1 4 5 6