سکه و قلک

چطور می توانم بین اطرافیان احترام داشته باشم؟

محسن:

سلام آقای دکتر

چطور بین اطرافیانم احترام داشته باشم؟


مهدی مالکی نژاد: سلام محسن جان

قبل از هر چیز من مدرک دکتری ندارم ولی شاید بشود گفت مدرک دکترای جی5 دارم. در هر حال من زمان دانشجویی رشته پزشکی بودم ولی انصراف دادم و الان بهترین مدرکم همین جی5 خودمان است.

و اما برویم سراغ اصل مطلب، اولین بار وقتی داشتم کتاب هفت عادت مردمان موثر آقای استفان کاوی را می خواندم  با یک اصطلاح بسیار کلیدی تحت عنوان حساب عاطفی برخوردم. این همان اصطلاحی است که شاه کلید پاسخ سوال شما ست و توجه مداوم به آن می تواند اثرات بسیار مطلوبی را در روابط شما با دیگران ایجاد کند. که البته میوه آن احترام و عزت نفس شما خواهد بود. شما وقتی برای گشایش یک حساب بانکی به یک شعبه بانک مراجعه می کنید بلافاصله بین شما و بانک یک حساب مشترک برقرار می شود و آنچه باعث احترام و به قول خودتان تحویل گرفتن شما توسط بانک می شود پر بودن حسابتان است. هر قدر داخل این حساب اندوخته بیشتری داشته باشید حسابتان از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.

خب این اعتبار به چه کارتان می آید؟ نکته مهم همینجاست: اگر سهوا و یا به هر دلیل دیگری شما اشتباهی انجام دهید و چکی بیش از مبلغ موجودی خود از این حساب خرج کنید و آن چک برگشت بخورد با توجه به میزان اعتبارتان در نزد بانک، بانک کماکان با احترام و ملایمت برخورد می کند و به راحتی خطای شما را می بخشد. ولی حالا عکس آن را تصور کنید. حسابتان همیشه خالی باشد. دائماً چک های برگشتی داشته باشید و در نتیجه کم اعتبار و یا بی اعتبار باشید آنچه اتفاق می افتد این است که رابطه شما با آن بانک مخدوش و پر تنش خواهد شد. آقای استفان کاوی به ظرافت به این نکته اشاره می کند که ما در محیط اطرافمان در خانواده، در محیط کارمان، در محیط تحصیلمان دائما با افراد مختلفی در ارتباط هستیم و در حقیقت با هر کدام از آن ها یک حساب مشترک عاطفی داریم ولی نسبت به این حساب مشترک آگاهی نداریم و از آن به خوبی محافظت نمی کنیم و این پر نکردن حساب باعث می شود با کوچکترین ناراحتی که با همکار و برادر و خواهر و یا پدر و مادر و یا دوستان و یا همسایه منجر به مشکلی بزرگ شده که حتی انتظار آن را هم نداریم.

اگر صفحه حوادث روزنامه را خوانده باشید (که پیشنهاد می کنم هرگز این کار را نکنید!) شاید به تیترهای عجیبی پی ببرید. مثلا طلاق بخاطر تخمه شکستن و یا قتل بخاطر یک ناسزا و … آیا واقعا یک ناسزا باید منجر به قتل شود؟ البته که نه ولی این فقط قسمتی از ماجراست. قسمت پنهان آن همان حساب عاطفی منفی است، که احتمالا برقرار بوده است، خوب حتما می پرسید این حساب عاطفی چه ربطی به احترام دارد؟

جالب اینجاست احترام هم خود به عنوان آورده در این حساب باعث پرشدن حساب مشترک شما می شود که نتیجه آن اعتبار عاطفی بیشتر شما و هم به عنوان یک خروجی باعث احترام متقابل از سوی نفر دیگر این حساب مشترک می شود، طبیعی است اگر احترام طلب می کنیم نیازمند تقویت حساب عاطفی مان باشیم و این حساب البته با عوامل مختلفی پر می شود که مهمترین آنها عبارتند از:

1- مهربانی های کوچک: بعضی مواقع مهربانی های کوچک بر خلاف آنچه فکر می کنیم حساب عاطفی را خیلی خوب پر می کنند، چون در پس آن این پیام نهفته است”تو به من توجه داری و داری با این مهربانی کوچک آن را نشان می دهی”

برای مثال من اکثر مواقع وقتی از کنار ویانا کوچولو رد می شوم حتما سعی میکنم دستی به سرش بکشم و او را نوازش کنم، اگر چه شاید مشغله زیادی داشته باشم و یا ذهنم گرفتار باشد، شما هم وقتی از جلوی دکه روزنامه فروشی رد می شوید و روزنامه و یا مجله مورد علاقه خواهر کوچکترتان و یا پدرتان را برایشان می خرید و به خانه می برید در حال پر کردن حساب عاطفی خود هستید. این مهربانی ها می توانند از خریدن یک شیء کوچک شروع شود و با کلام مهربانانه، با یک نوازش و امثال آن ادامه یابد، و در این حال یک اندوخته را به ذخایر شما اضافه می کند و اگر دلخوری یا مشکلی پیش آمد حالا همان خواهر کوچک شما خواهد گفت: “می دونم که منظوری نداشت!” ولی برعکس اگر حسابتان خالی باشد با کوچکترین دلخوری، ناراحتی بزرگتری ایجاد خواهد شد که شاید هم هیچ تناسبی با اصل ماجرا نداشته باشد چون احتمالا خواهر شما پیش خود خواهد گفت: “می دونم می خواد مرا خرد کند.”

خب این دو جمله را با هم مقایسه کنید: کدامیک احترام برای شما می آورد کدام یک بی احترامی؟

2- مودب بودم در کلام: استفاده از کلام مودبانه حساب عاطفی مشترک شما را خالی و استفاده از کلام مثبت باعث تقویت آن می شود.

3- شوخ طبعی

4- وفای به عهد و خوش قولی

5- عذرخواهی صادقانه

6- درک طرف مقابل

7- و بالاخره احترام نقش بسیار زیادی پر شدن حساب عاطفی و در نتیجه احترام متقابل بوجود می آورد.

خلاصه آنکه احترام خودش ورودی و اندوخته ای برای حساب عاطفی مشترک است و هم خروجی و میوه حساب عاطفی است، میوه ای که اگر خود درختش را با حساب عاطفی تقویت کرده باشید آن را خواهی چشید.

موفق باشید!

جی۵ لاین . کام
نویسنده: مهدی مالکی نژاد
منبع تصویر: Washington Saving Bank

ما پاسخ خواهند داد، برای مطالعه کلیه پرسش و پاسخ ها به صفحه “لیست پرسش و پاسخ” مراجعه نموده و جهت ارسال سوالات خود به صفحه “ارسال سوال” مراجعه فرمایید!

برچسب ها: , , , , ,

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
16 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نادی
نادی
9 سال قبل

با سلام.ولی من با وجود اینکه خیلی به بقیه محبت میکنم بازم احترام ندارم دوست دارم ازم حساب ببرن ولی بقیه فکر میکنن که کاریکه میکنم وظیفمه باید چیکار کنم

sara
sara
9 سال قبل

واقعا عالی بود

قادر
9 سال قبل

😯

عاطفه
عاطفه
11 سال قبل

سلام همگی خسته نباشید .

عارف عساکره
عارف عساکره
11 سال قبل

با سلام همین امروز برنامه شما را از سیما دیدیم روحیه خیلی خوبی دارید من شاغل اموزش وپرورش هستم خیلی دوست داشتم وقتی میان دانش اموزان باشم حرفی برای گفتن داشته باشم