شکست عشقی وتعلل در برنامه ریزی، چه باید کرد؟

سلام…
اخیرا یه شکست عشقی بد خوردم…سال دیگه کنکور دارم برنامه ریزی کردم درس بخونم اما همش فکرم به این قضیه مشغوله…به اینترنت و گوش کردن آهنگم خیلی وابسته ام…نمیتونم دل بکنم نمیدونم باید چیکار کنم….رو برنامه ای که ریختم درس نمیخونم همش افکار دیگه مشغولم میکنه و من نمیدونم باید چه کنم.


مهدی مالکی نژاد: سلام خانم حانیه ی گرامی

گفته اید که اخیرا یک شکست عشقی خورده اید و همین مزاحم تمرکز حواس در برنامه ریزی برای کنکور شده است،خوب این خودش یک مشکل بزرگ است که کلی راه حل، لازم دارد.

گفته اید که به اینترنت و گوش کردن به آهنگ خیلی وابسته اید که البته این هم مشکل کمی نیست.

و خلاصه اینکه روزها را از دست میدهید و کار زیادی برای موفقیت در کنکور نمی کنید.

و البته واضح است که از این بابت احساس گناه میکنید وحتی همین احساس بد مانع لذت بردن درست و حسابی از علائق ات مثل اینترنت و گوش کردن به آهنگ میشود.

واقعیت این است که برای همان مشکل شکست عشقی شما کلی کتاب و راه حل وجود دارد و همین طور تعلل و فرار شما از برنامه ریزی و درس خواندن ،ولی ما می خواهیم کوتاه ترین راه حل را به شما ارائه دهیم فقط مواظب باشید که کوتاهی و سادگی این راه حل ها شما را به اشتباه نیندازد و تصور نکنید که به خاطر سادگی شان اثر بخشی شان هم کم است و یا کم ارزشند. این دو راه حل بدون شک ساده ولی بسیار قدرتمند هستند که می توانند شما را از هر دو شکل برهانند.

1-چطور وقتی در گرداب یک شکست عشقی گرفتار شده ایم از آن به سلامت خارج شویم؟

راه حل ساده و کوتاه است:عزاداری کنید.

بله برای عشقی از دست رفته مراسمی بگیرید ،گریه کنید و به خودتان زمان بدهید که با این غم جدایی کنار بیایید.آن عشق هرچقدر هم که عزیز باشد الان به زیر خاک سرد رفته و شما سوگوار آن هستید. اجازه بدهید این سوگواری کامل و خوب انجام شود.

خوب این کاری است که باید بکنید. و حال چه کاری نباید بکنید؟

دیگر هرگز به سراغ آن جنازه نروید. شاید پیش خودتان بگویید:

 بگذار یک زنگ بزنم ببینم چه شده؟شاید پشیمان شده باشد؟شاید دوباره همه چیز درست شود!

می دانید این کار درست مثل چه می ماند؟ مثل این است که بروید سر مزار یک عزیز و بخواهید به صورتی به داخل قبر نفوذ کنید و داخل آن را ببینید. وحشتناک است!

شما دیگر آن عشق مورد احترامتان را نخواهید دید، چیزی که شما می بینید کرم های نفرت و بیزاری هستند.

اگر جنازه ای را وارد خاک کردید آن را برای همیشه به خاک سرد بسپارید البته این حق شماست که گاه گاهی به خاطرات شیرین آن عزیز از دست رفته بپردازید ولی هرگز تلاش نکنید تا دوباره او را ببینید. آنچه خواهید دید اسکلتی است مملو از …

پس خوب عزاداری کنید .خوب و کامل!

2-اما چطور خود را از گرداب کارهای لذت بخش ولی کم اثر رها کنید؟

آن هم یک جواب ساده دارد، کافی است کمی هوشمندی به خرج دهید و البته یک تعهد صد در صدی به انجام آن !

من در کتاب  “مواظب پرتقالهایت باش” که آخرین مراحل چاپش را می گذراند، یک تجربه جالب در این رابطه آورده ام و آن مدیریت پاداش هاست. طبق این روش شما از آُن چه که خیلی برایتان لذت بخش است به عنوان طعمه برای مغزتان استفاده می کنید.

به عبارتی دیگر لذت بخشی یک کار مثل گوش کردن به آهنگ موردعلاقه ،وب گردی و یا خوردن یک بستنی میوه ای را در خدمت انجام کارهای مهم ولی پرزحمت قرار میدهیم. کارهای پرزحمتی مثل مطالعه برای کنکور، تعهد به اجرای برنامه زمان بندی شده و امثال آن. به این ترتیب عملا عمق لذت خوردن آن بستنی بسیار بیشتر از حالت عادی است چون حالا علاوه بر مزه جذاب آن یک معنا هم در پس آن نهفته است:”من اراده ی آن را داشتم و کارم را طبق زمان بندی انجام دادم و این هم پاداشش!

خود من پاداش این نوشته را چند لحظه دیگر دریافت میکنم و آن خوردن یک چای تازه دم است!

خب طعمه گذاری برای ذهن تان کاری بود که باید میکردید و حال چه کاری نباید بکنید؟

اول این که هیچ استثنایی را قائل نشوید، یعنی اگر خوردن بستنی و یا سر زدن به فلان وبلاگ پاداش یک ساعت مطالعه درس فیزیک است به هیچ وجه دیگر بستنی نخورید و یا سراغ وبلاگ نروید، مگر آن که به تعهد مطالعه درس فیزیک عمل کرده باشید ،تعهدی از جنس صد در صد.

دومین کاری که نباید هرگز بکنید این است که به خودتان پاداش فرضی ندهید.

ما فقط یک پاداش داریم: نقدی و فوری!

شما اجازه ندارید یه خود بگویید:بگذار بروم به وبلاگ سر بزنم زود می آیم و درس فیزیک را می خوانم و یا این که بعد از خوردن بستنی ام، می نشینم و درس فیزیک را طبق برنامه می خوانم، در این سیستم پاداش فقط نقدی است، کارت را بکن و پاداشت را بگیر!

خب شاید این فرمول خیلی ساده تر از آن به نظربرسد که بتواند در شما تحولی ایجاد کند ولی همان قدر که فرمول انیشتین ساده است سیستم پاداش دهی هم ساده است.ولی نتایج آن مثل بمب اتم انیشتین فوق العاده اثر بخش وخارق العاده است!

به هر حال میتوانی در این لحظه تصمیم بگیری که به این فرمول ساده ولی قدرتمند وفادار بمانی و تعهد صددرصدی بدهی و از خود فردی موفق بسازی و یا این که باز هم_ پس از گذشت سال ها _ بگویی آخر چه کنم؟چرا نتیجه نمی گیرم؟

موفق باشید.

به این مطلب از 1تا 10 چه نمره ای میدهید ؟به چه دلایلی امتیاز را کم می کنید؟

جی۵ لاین . کام

نویسنده: مهدی مالکی نژاد
منبع تصویر : Blog Spot

هر سه شنبه، آقای مهدی مالکی نژاد با انتشار متنی به سوالات ارسالی شما پاسخ خواهند داد، برای مطالعه کلیه پرسش و پاسخ ها به صفحه “لیست پرسش و پاسخ” مراجعه نموده و جهت ارسال سوالات خود به صفحه “ارسال سوال” مراجعه فرمایید!

برچسب ها: , , , , , ,

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
guest
27 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن
محسن
9 سال قبل

سلام منم شکست عشقی خوردم .(دانشجوی پزشکی)

ریحانه
ریحانه
9 سال قبل
پاسخ به  محسن

سلام
یجوری همدردیم همقطار

ریحانه
ریحانه
9 سال قبل

فـقـط ی بـار دیـگـه مـی تـونـم قـلـبـمو بـه کـسـی هـدیـه بـدم !
اونـم زمـانـیـه کـه دکـتـر تـایـیـد کـنـه مـرگ مـغـزی شـدم …
آرّه

ریحانه
ریحانه
9 سال قبل

سلام.من چند ماهی میشه که عشقمو از دست دادم
وای خدا …دارم میمیرم.
رضا جونم…آخه چرا دیگه جواب منو نمیدی؟
چرا ؟
این بود که میگفتی من تا آخرش وامیستم؟
این همه با هم حرف میزدیم تا صبح؟ یادت رفت؟
چرا ؟چرا با من؟
تو رو به ارواح خاک سیدالشهدا برگرد….

سارا
سارا
9 سال قبل

من هم یک سال با یه پسر رابطه دارم اامروز تموم شد ولی نتیجه ای که گرفتم این بود:عشق واقعی وجود نداره آخر سر آدم یا بخاطر پیر شدن ازدواج میکنه یا تنها میمونه که دومی بهتره چون کسی آسیب نمیبینه،به کسی که تا الان رابطه نداشته پیشنهاد میکنم تا آخر عمرش هم نداشته باشه والسلام

رضا
رضا
9 سال قبل

سلام اقای مالکی عزیز من ازخوندن مطالب این سایت لذت میبرم و احساس میکنم دارم با یه دوست خوب مشکلاتم رو در میان میذارم و اونم با دقت و حوصله و با تجربه اش بهم پاسخ میده . ازتون ممنونم فقط یه مطلب که اجازه میخوام مطرح کنم من وقتی جواب شما رو به سوالی میخونم، احساس خوشایندی چون مثبت اندیشی و تلاش و مفید بودن و… بهم دست میده و ایده هایی برای بهتر زندگی کردن و بهتر فکر کردن در ذهنم شکل میگره و اشتیاقی زیبا عمق درونم را می گیرد. اما نکته ای که هست نظرات دوستان… بیشتر بخوانید