روش سناریونویسی

چطور سناریو نویسی کنم؟

محمد جلال: سلام

میخواستم درباره سناریو نویسی برای پیداکردن رشته یا هدف مورد علاقه مان توضیح دهید
اینکه چگونه آن چیزی که هم با قلبمان سازگار باشد و هم واقع بینانه ،رو پیدا کنیم
مثلا اگر شخصی رشته فعلی خود را دوست ندارد چگونه میتواند به تغییر این رشته مطمئن شود؟ و رشته مناسب تری رو انتخاب کند؟
موضوع سناریو نویسی رو برامون کاملا باز کنید(با هر نوع اطلاعاتی که لازم میدونید)
ممنونم استاد عزیز


مهدی مالکی نژاد: سلام آقا محمد جلال عزیز

من اولین بار مزه خوب سناریو نویسی در دوران دبیرستان وقتی دانش آموز دوم یا سوم دبیرستان بودم تجربه کردم. یک پوشه مقوایی تهیه کرده بودم و هر روز روی کاغذهای کاهی روزنامه که همان کاغذهای چک نویس بود مطلبی، گزارشی برای خودم می نوشتم تا اینکه یک روز همین ایده سناریو نویسی به ذهنم زد و با خودم گفتم من می خواهم چه نتیجه ای بگیرم؟ و البته جواب نسبتا ساده بود میخواهم معدلم 19 باشد! یا در کنکور پزشکی قبول شوم

و بعد از قالب خودم بیرون آمدم و یک دانش آموز سخت کوش را تصور کردم که تمام نمراتش بین 19 تا 20 نوسان می کند و فکر کردم که او چه عادت ها و چه رفتارهایی دارد که می تواند به این نتایج برسد؟ چطور درس می خواند؟ چطور فکر می کند؟ چه کتابهایی می خواند؟ ( البته آن زمان جی پنجی در کار نبود و الا مطمئنا یک پای ثابت این سناریو بود) چقدر میخوابد؟ چطور برنامه ریزی شخصی می کند؟ چه تفریحاتی دارد؟ وقتی حوصله ندارد چه می کند؟ چه غذاهایی می خورد؟ ورزش می کند؟ تفریح و بازی چی؟ و …

و بعد شروع به نوشتن آن سناریو یا فیلم نامه کردم. سعی می کردم ضمن آنکه به جزئیات توجه می کنم محور اصلی فیلم نامه ام از خط خارج نشود و البته تا حدود زیادی واقعی و عمل گرایانه باشد.

این اولین فیلم نامه ام واقعا حس فوق العاده ای به من داد انگار تکلیف تک تک سلولهای مغزم که قبلا پراکنده و درهم و برهم بودند را مشخص کند و یک احساس شفافیت و برانگیختگی خاصی در من ایجاد کند طوری که بعد از آن از این تکنیک بارها و بارها استفاده کردم بخصوص وقتی که احساس گیجی و ندانم کاری به من مسلط می شد.

این راهکار شفافیت خاصی برایم ایجاد میکرد و هنوز هم از آن بهره می گیرم.
خب حالا برگردیم به سوال اصلی شما که چطور می شود از تکنیک سناریونویسی برای تغییر رشته و یا انتخاب رشته استفاده کرد؟
من اگر جای شما بودم به جای یک سناریو، دو سناریو می نوشتم. اولین سناریو می تواند تمرکز به این محور داشته باشد که اگر وضع موجود ادامه پیدا کند، آخر و عاقبت قهرمان سناریو چه می شود؟ چه عواقب و نتایجی گریبانش را می گیرد؟

برای مثال اگر شما فردی هستید که علاقه مند حل مسائل ریاضی و فیزیک هستید و اتفاقا درستان هم خیلی خوب است و به همین خاطر از شما انتظار دارند رشته پزشکی قبول شوید و ادامه تحصیل دهید خب بهترین کار آن است که یک سناریو از این قهرمان داستانتان بنویسید که چطور مجبور است ساعت ها اصطلاحات فوق العاده مشکل آناتومی و حفظیات دیگری که در رشته پزشکی است رابه زحمت زیاد یاد بگیرید و تا آخر خط با این قهرمان بروید، البته او یک پزشک است و احترام اطرافیان را هم نسبت به خود جلب خواهد کرد، پس اینها را هم در سناریو خود بگنجانید. پس این می شود سناریو شماره یک شما.
و اما سناریو دوم، سناریو قهرمانی است که با توجه به استعداد ویژه اش که همان علاقه و توجه به حل مسائل ریاضی است درگیر در حرفه و کاری می شود که او را راضی می کند اینکه چه کارهایی می کند و اینکه آخر و عاقبتش چه می شود سناریو بعدی شما است البته با جزئیات زیاد. به این ترتیب حالا شما با شفافیت و وضوح بیشتر میتوانید قضاوت کنید.

علاوه بر این شاید برای نوشتن یک سناریودقیق شما نیاز به مشورت و اطلاعات بیشتری باشید که این را هم می توانید با تحقیق و مشورت بدست آورید.
و اما سناریو خودتان را نه یک بار که بارها و بارها بنویسید تا هر بار دقت آن و اندازه نقش واقعیتها را بیشتر و بیشتر کنید.
و اما بطور خلاصه:
1- سناریو نویسی شما را از سردر گمی در تصمیم گیری نجات می دهد.
2- سناریو را می توانید هم با نتایج منفی و هم با نتایج مثبت ولی جداگانه بنویسید.
3- یک سناریو خوب نیاز به اطلاعاتی فراتر از اطلاعات فعلی شما دارد پس به دنبال تحقیق در مورد آن باشید.
4- کسی با صرف دانستن اینکه چطور سناریو بنویسد یک فیلم نامه نویس خوب نمی شود باید تمرین کرد و دست به عمل زد، همین حالا شروع کنید.
با تشکر

جی۵ لاین . کام
نویسنده: مهدی مالکی نژاد
منبع تصویر: serc.carleton

ما پاسخ خواهند داد، برای مطالعه کلیه پرسش و پاسخ ها به صفحه “لیست پرسش و پاسخ” مراجعه نموده و جهت ارسال سوالات خود به صفحه “ارسال سوال” مراجعه فرمایید!

برچسب ها: , , , , , , , , ,

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
guest
9 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
11 سال قبل

😀

trackback

[…] خطایم بسیار بالا می بود. در ضمن پیشنهاد می کنم متن چطور سناریو نویسی کنم؟ را نیز مطالعه […]

zeynab
zeynab
7 سال قبل

من میخوام یه سناریو بنویسم اما نمیدونم چه موضوعی انتخاب کنم و جوری بنویسم و از کجا شروع کنم
خواهش میکنم یکی بهم کمک کنه )))):

حانیه
حانیه
11 سال قبل

وا قعا ممنون :laugh:

مریم کرمی
مریم کرمی
11 سال قبل

بی نهایت سپاسگزار

محمد جلال
محمد جلال
11 سال قبل

سلام
ممنونم بخاطر پاسخ عالیتون.
حتما شروع میکنم سناریو نویسی رو تمرین میکنم
متنهای شما یه ویژگی داره اون هم اینه که وقتی میخونیم احساس خوبی بهمون دست میده یه جورایی الهام بخشه
سپاس فراوان