برای زندگی خود چطور هدف قابل قبولی انتخاب کنم؟

علی سالاروند: با سلام و درود خدمت شما آقای مالکی نژاد
من دارم واسه کنکور میخوونم و خوب هم می خوونم ولی چیزی که اذیتم میکنه اینه که هنوز نتونستم هدف خودم رو به روشنی مشخص کنم، بین چند تا رشته تحصیلی سرگردون هستم، بابام میگه برو آی تی بخوون، درآمدش خوبه، آینده داره و از این حرفا!
مادرم هم مرتب از مزایای رشته برق واسم میگه و این وسط خودم خودم عاشق ریاضی ام، همش دوس دارم مساله حل کنم از خووندن کتاب های مختلف ریاضی لذت میبرم ولی خودمم میدونم این رشته آینده خوبی نداره، راهنماییم کنید لطفا!


مهدی مالکی نژاد: سلام بر شما آقای علی سالاروند:

شاید یکی از مهمترین تصمیمات زندگی من زمانی بود که دانشجوی رشته پزشکی بودم و آن را نیمه کاره رها کردم، رشته ای که در سال 65، آرزوی هر دانش آموزی بود.گرفتن چنین تصمیمی بدون شک آسان نبود ولی الان از نتایج آن به شدت راضی هستم و اگر آن تصمیم نبود بدون شک چیزی به نام جی5 هم وجود نداشت. شاید برای شما جالب باشد این تصمیم چگونه گرفته شد.

هر انسانی در چند مقطع حساس زندگی خود مجبور است تصمیمات بسیار حساس و استراتژیک (راهبردی) بگیرد که می تواند به طور واضحی زندگیش را تحت تاثیر قرار دهد. انتخاب رشته و شغل و همچنین ازدواج و حتی محل زندگی (مهاجرت) از آن چمله اند. من فکر می کنم در چنین شرایط حساسی باید دو محور مهم را به شدت مورد توجه قرار داد. اول آن رشته و یا شغل دقیقا باید بر خاسته از قلب و دل انسان باشد یعنی آدم واقعا آن را از ته قلب دوست داشته باشد. برای مثال من عاشق کارهای فرهنگی هستم. دوست دارم کتاب بخوانم، کتاب بخرم، کتاب بنویسم و… این کارها را واقعا قلبا دوست دارم. شما هم اول باید ببینید که چه حوزه ای از کارها مورد علاقه شماست و دوم اینکه در هنگام انتخاب شغل باید به یک نکته مهم که همان نیاز است هم توجه باید کرد.

در توضیح این مطلب باید بگویم مورد اول یعنی رجوع به قلب در حقیقت از جنس آرزو و خواسته بود ولی مورد دوم از جنس ضروریات است. به عبارت دیگر برای آنکه شما یک فعالیت مثلا در زمینه موسیقی داشته و یا یک کار فرهنگی انجام دهید اول باید پول داشته باشید تا نیازهای اولیه انسانی خودتان مثل محلی برای سکونت، غذایی برای خوردن و امثال آن را برآورده کنید. یعنی باید اول ضروریات زندگی خودتان را تامین کنید. بعد از کنار آن به خواسته های قلبی خودتان بپردازید. من آنقدر شیفته مطالعه بودم که اگر مسئله تامین ضروریات زندگی مطرح نبود بدون شک صبح تا شب می نشستم و کتاب مطالعه می کردم ولی دیدم توجه یک جانبه به خواسته می تواند عمق لذت همان خواسته را به شدت کاهش دهد. آنجا بود که تصمیم گرفتم وارد کار کتاب شوم و اولین تجربه کار و کسبم را در سال 73 با راه اندازی یک کتابفروشی در کرج آغاز کردم. بنابراین هم کتاب می فروختم، هم می خواندم، هم آن را می خریدم و ضمن آن کتاب می نوشتم یعنی هم زمان هم به خواسته ام توجه می کردم و هم به ضروریات آن که کسب درآمد و پول بود.

بنابراین به شما توصیه می کنم که حتما به هر دوی این عوامل توجه کنید و برای این منظور یک بازی به شما پیشنهاد می کنم و آن سناریو نویسی است. سعی کنید خودکار و قلمی بردارید وبرای هر کدام از کاندیدهای هدف خود داستان بنویسید و ببینید کدام یک از این داستان ها هم با قلب شما سازگارتر است و هم واقع بینانه است.

موفق باشید.

جی۵ لاین . کام
نویسنده: مهدی مالکی نژاد
منبع تصویر:Boulder County Gold

هر سه شنبه، آقای مهدی مالکی نژاد با انتشار متنی به سوالات ارسالی شما پاسخ خواهند داد، برای مطالعه کلیه پرسش و پاسخ ها به صفحه “لیست پرسش و پاسخ” مراجعه نموده و جهت ارسال سوالات خود به صفحه “ارسال سوال” مراجعه فرمایید!

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهرنوش
مهرنوش
9 سال قبل

سلام اگه همه چيز رو دوست داشته باشيم و هيچ چيز رو چيكار كنيم؟ مثلا نقاشي، مثلا پزشكي. مثلا استادي، مثلا ليدر تور و گردشگري و …. همه رو دوست دارم و هيچ كدوم رو دوست ندارم. به عبارتي همه چيز رو هم اندازه ي هم دوست دارم و هدف اصلي خودم رو نميشناسم. نميدونم قلبم براي كدوم يكي ميزنه. لطفا من رو هم يه راهنمايي كنيد. خيلي حزب بادم. هر كس هر نظري داد روي من و فكرم هم تاثير ميذاره. هدف براي جنگيدن ندارم. از اين موضوع ناراحتم خيلي

پریسا زارع
پریسا زارع
9 سال قبل

اقای مالکی نژاد عزیز سلام، وقتی صحبت از انتخاب هدف و شغل اینده میاد با هر کسی که صحبت کنی چه فردی مثل شما که کتاب های زیادی در این مورد خوانده چه فردی کاملا بیسواد همه و همه مستقیم یا غیر مستقیم نتیجه ی صحبتشون اینه که باید خودت ببینی که چه کاری رو از ته قلب دوست داری و به سمت اون حرکت کنی و مرحله ی اول انتخاب هدف و شغل همون خواسته ی قلبی خودمونه! بله این صحبت کاملا درسته ولی مشکل اساسی مایی که در انتخاب هدف مشکل داریم اینه که نمیدونیم اون چیزی که… بیشتر بخوانید

سکینه نجف نژاد
سکینه نجف نژاد
11 سال قبل

چیزی رو انتخاب کردم که دلم بهم میگه برا این کار ساخته شدم وقتی بهش فک می کنم انرزی میگیرم.انگار همه سلولام باهاش همرا میشن .

سکینه نجف نژاد
سکینه نجف نژاد
11 سال قبل

با این نوع نگاه کردن به همه چیز ارامش به سراغمون میادو با تمانینه میشه تصمیم گرفت.این قشنگه.

مینا لشگری
مینا لشگری
12 سال قبل

آقای مالکی ممنون از توصیه ی خوب و جالبتون.