با چه معیارهایی همسر آینده خود را انتخاب کنیم؟

لیندا سپهر: با سلام و احترام
سوال من در زمینه ازدواجه، من سه تا دوست صمیمی دارم، که دو تاشون ازدواج کردن و یکیشون هم یه مدت با یه پسر دوست بود، با هم خیلی راحتیم، حقیقتش هیچ کدومشون از رابطه با مردها راضی نبودن، نمی خوام بگم مشکل از مرداست، چون احساس میکنم مشکل از عدم تناسب اونها با شوهراشون هست، از عدم شناخت.
خوب من هم خواستگار دارم و وقتی میبینم عاقبت دوستامو یه جورایی از ته دل میترسم، من میخوام بدونم راهش چیه؟
راه اینکه تشخیص بدیم یکی به دردمون میخوره یا نه؟ باهاش تناسب داریم یا نه؟
واقعا میشه فهمید یا اینکه به قول بعضیها ازدواج هندونه نبریده است؟
ممنون میشم پاسخ بدید.


مهدی مالکی نژاد: سلام بر شما خانم لیندا سپهر

اگر شما در این موقع حساس یعنی انتخاب همسر اینقدر دچار استرس و دودلی شده اید کاملا طبیعی است. بیاد دارم قبل از اینکه ازدواج کنم آنقدر در این مورد حساس بودم که تقریبا تمام کتابهایی که آن زمان در رابطه با ازدواج به زبان فارسی منتشر شده بود را خوانده بودم. جالب است بدانید در فروردین 75 یک مقاله نسبتا طولانی در مورد تفاوت های کلامی زن و مرد نوشتم و آن را برای روزنامه همشهری ارسال کردم. آن زمان مباحث اینچنینی هنوز رایج نشده بود. از آن مقاله خیلی استقبال شد ولی نکته جالب این بود که آن زمان از شبکه 3 سیما تماس گرفتند و می خواستند که نویسنده آن مقاله به عنوان کارشناس ازدواج در برنامه شرکت کند. آنها تصورشان این بود که نویسنده یک آدم جا افتاده و شاید هم مسن باشد و البته متاهل! ولی واقعیت این بود که من هیچکدام از آنها نبودم ولی آنقدر مطالعه کرده بودم که کاملا مثل یک انسان که ده ها سال ازدواج کرده و به مسائل زناشویی مسلط است به نظر می رسیدم. حتی بیاد دارم که همسر چند نفر از دوستانم وقتی مقاله را خوانده بودند با تعجب پرسیده بودند: مگر آقای مالکی تا به حال ازدواج کرده؟!!

خب این مقاله نسبتا طولانی از این جهت بود که که کامیابی در ازدواج به هیچ وجه شانسی نبوده و به قول معروف “هندوانه در بسته نیست” ، همانطور که یک هندوانه شناس ماهر بدون آنکه هندوانه ایی را باز کند خوبی آن را تضمین می کند، شما هم با مرکز توجه قرار دادن یک سری از خصوصیات مهم شخصیتی می توانید هندوانه شیرینی انتخاب کنید. من تا چند سال پیش وقتی می خواستم هندوانه بخرم ، انتخاب هایم کاملا شانسی بود ولی حالا نه! چون یادگرفته ام علائم یک هندوانه شیرین چیست، اینکه از ناحیه بوته کنده نشده باشد و دارای یک لکه بزرگ زرد رنگ (کرم رنگ) باشد که نشانه این است به مدت کافی روی زمین بوده و رسیده است و جالب است حالا تمامی هندوانه هایی که انتخاب می کنم شیرین و رسیده است! دقیقا همین وضع ر مورد انتخاب شریک زندگیمان صادق است، البته احتمالا کسی نیست که هیچ معیاری برای انتخاب همسر آینده اش نداشته باشد ولی مهم این است که آنها چه معیارهایی هستند آیا توانایی مالی و خوش تیپ بودن ملاک است یا شاد بودن و بذله گو بودن و یا مسئولیت پذیر بودن و مثبت اندیشی؟ شما هستید که انتخاب می کنید با کدام عینک به این موضوع نگاه کنید، عینکی که لایه های اولیه شخصیت را هدف گیری می کند برای مثال اینکه فردی مودب باشد و یا نباشد و یا مهربان باشد یا نباشد بذله گو باشد یا نباشد؟ خب کسی که این عینک را می زند و خواستگاران و یا همسر را رصد می کند نسبت به مورد اول جلوتر است ولی مطمئنا این مقدار توجه کافی نیست! تصور کنید شما یک همسر بذله گو داشته باشید ولی فرد مسئولیت پذیری نباشد و هر امری که برای آینده شما و خانواده تان مهم است را با او در میان می گذارید، سعی می کند از آن یک سوژه برای خنده بسازد و عملا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

پس می بینیم که توجه به لایه های اولیه شخصیت می تواند جالب باشد ولی اصلا برای اینکه یک هندوانه مطمئن انتخاب کنیم کافی نیست و اما عینک دیگری که به شما امکان می دهد عمق لایه های شخصیتی را شناسایی کنید عینک موفقیت در نگاه به انتخاب همسر است.

خب این عینک را چگونه بسازیم؟ به عبارتی دیگر چه خصوصیاتی از همسر آیندمان را ملاک قرار دهیم که هر چه زمان می گذرد و هرچه مسن تر می شویم احساس کهنگی نکنیم؟ روابطمان از عمق کافی برخوردار باشد و احساس یک رابطه پایدار و امن را داشته باشیم؟

خب با توجه به اینکه این نوشته نباید از حد طولانی تر شود، فهرست وار آن را می گویم:

1- مسئولیت پذیری

2- مثبت اندیشی

3- تمایل به رشد مشخص

4- داشتن عادت های موثر (برنده- برنده،…..) و…

پیشنهاد می کنم دو کتاب زیر را قبل از هر تصمیمی برای ازدواج مورد مطالعه قرار دهید:

1- آیا تو همان گم شده ی من هستی؟- تالیف خانم باربارا دی آنجلس

2- هفت عادت مردمان موثر (موفق)- تالیف استفان کاروی

خلاصه:

ما با سه عینک می توانیم برای انتخاب همسر اقدام کنیم. عینک اول عینک بسیار شیک و توهم زا، با آن عینک وقتی نگاه می کنیم چیزهایی مثل زیبایی، پول و ثروت، اصل و نسب خانوادگی، تحصیلات دانشگاهی! بله تحصیلات دانشگاهی! در فرد مورد علاقمان جستجو کنیم و آنها را باعث خوشبختی خود می بینیم که چیزی جز توهم نیست.

و اما عینک دوم ، می دانیم که باید به شخصیت فرد مورد نظر توجه کنیم ولی به اشتباه لایه های اولیه شخصیت مثل مودب بودن ، بذله گو بودن و امثال آنرا درنظر می گیریم ، البته این خوب است ولی یک شخص مودب یا بذله گو به هیچ وجه شما را خوشبخت نخواهد کرد و در آخر عینک لیزری که به لایه عمیق شخصیت توجه دارد، این همان عینکی است که درست بهره گرفتن از آن شما را خوشخبت می کند و باعث می شود هندوانه دوستی شما شیرین و پرطراوت از کار درآید. وقتی چنین عینکی را به چشم می زنید به دنبال جست و جوی این هستید که چقدر همسر آینده تان مسئولیت پذیر است چقدر انسان مثبت اندیشی است و یا چقدر به رشد شخصی خودش اهمیت می دهد چند کتاب می خواند چند سمینار برای بهبود زندگی خودش شرکت می کند و …

برای اطلاعات کامل تر به کتاب “آیا تو همان گمشده ام هستی؟” مراجعه فرمایید.

جی۵ لاین . کام
نویسنده: مهدی مالکی نژاد

هر سه شنبه، آقای مهدی مالکی نژاد با انتشار متنی به سوالات ارسالی شما پاسخ خواهند داد، جهت ارسال سوالات خود به صفحه “ارسال سوال” مراجعه فرمایید!

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , ,

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
125 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آزاده
آزاده
9 سال قبل

سلام من حدود سه ماهه که با پسری به قصد ازدواج آشنا شدم ومتاسفانه عاشق هم شدیم واین رو به همدیگه هم ابراز کردیم اما من نسبت به این رابطه تردید دارم ومیترسم که فرد مناسب من نباشه چون من لیسانس هستم وقصد ادامه تحصیل درمقاطع بالاتر رو دارم اما ایشون فوق دیپلم وشاغل تو شرکت راه آهن هست و ازیه طرف هم با برادرش تو یه تولیدی پوشاک نسبتا بزرگ شریکه و خیلی بفکر پول درآوردن هست طوریکه اصلا زمان خالی تو زندگیش نداره همش سرکاره بعداز کارش هم شبا تا12نصفه شب تو تولیدی هست حتی گاهی هم وقت… بیشتر بخوانید

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
9 سال قبل
پاسخ به  آزاده

شما کنکور بده قبول بشو بعد از پایان نامه ارشد دفاع بکن دکترا قبول بشو بعد این حرف بزن کشک که نیست

محمدمحبوبی
9 سال قبل
پاسخ به  آزاده

اگه واقعا همو دوس داشته باشین مشکلی نخواهی داش چون .ب شرطی ک شما تحصیلاتتو ب رخش نکشی

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
9 سال قبل
پاسخ به  آزاده

سلام.به.ندای.دلت.گوش.کن

ali
ali
9 سال قبل
پاسخ به  آزاده

شما می تونید به روشهای مختلف ایشونو مورد امتحان قرار بدید.
یه سوال؟!
این چند وقت که رابطه رو محدود کردید بهتون اعتراض نکرده؟

منم مثل شما...
منم مثل شما...
8 سال قبل
پاسخ به  آزاده

عزیزم اختلاف سطح تحصیلی باعث نمیشه که شما حرف همو نفهمید.مگه قراره شما بیایید در خانه و با همسرتون درباره درسهاتون حرف بزنید و مثل کلاس درس شما بشید استاد و اوشون بشه شاگرد و تدریس کنید؟اگر میبینید زیاد به شغل و پول در اوردن توجه میکنه و بیشتر وقتشو صرف کار و پول در اوردن میکنه به طور غیرمستقیمی ازش بپرسید که آیا این همه تلاش برای آینده ما و حس مسعولیت پذیری تو هست یا اینکه عاشق کار هستی و تصمیم داری کل عمرت را پای کار و پول در اوردن صرف کنی

nazaninn
nazaninn
6 سال قبل
پاسخ به  آزاده

سلام . به نظر من بهتره برید یه مشاوره بعد تصمیم بگیرید

حانیه
حانیه
9 سال قبل

سلام.من یک دختر23 ساله ام.اطرافیانم خیلی اصراربه ازدواج من دارن ولی من واقعا از ازدواج میترسم.نمیدونم چرا ولی به هیچ پسری نمیتونم اعتماد کنم.لطفا کمکم کنیین.

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
9 سال قبل
پاسخ به  حانیه

از ترس ازدواج نگو

مسلم
9 سال قبل

سلام دوستان ميخوام ببينم ميشه با دختر عمم ازدواج كنم يا يا تشكر مسلم هستم از عراقققققق

رحمان
9 سال قبل
پاسخ به  مسلم

بنظرمن مسلم جان باغریبه ازدواج کنی بهتره تافامیل

منم مثل شما...
منم مثل شما...
8 سال قبل
پاسخ به  مسلم

اگر واقعا دوستش داری و دوستت داره و شرایط جوره چرا که نه

سبحان
سبحان
10 سال قبل

سلام،
شغل پدر دختر چقدر می تونه تو زندگی مشترک تاثیر بذاره؟؟

nazaninn
nazaninn
6 سال قبل
پاسخ به  سبحان

هیچی

رضا
10 سال قبل

نگرانی بیهوده در باب انتخاب همسر 3 – پس نگرانیهای هر کسی در باب انتخاب همسر، امری بیهوده است زیرا خواه ناخواه خداوند بر حسب ماهیت هر کسی برایش همسری قرار می دهد. پس آدمی کافیست که نگران ماهیت خودش باشد چون همسری که برمی گزیند عین خود اوست. پس اگر می خواهد که همسری بهتر و برتر و عافلتر و پاکتر و مهربانتر نصیبش شود بایستی تلاش کند که خودش تا قبل از انتخاب همسر، ارتقاء معنوی یابد و مومن و پاک شود تا همسری چون خود او مومن و پاک نصیبش گردد. از کتاب ” مبانی عرفان عملی… بیشتر بخوانید