پدر و دختر شاد با هم

آیا دروغ برای ترساندن و تربیت کودک اثر منفی دارد؟

زهرا محبی: سوال من در مورد تربیت بچه هست، خواهر بزرگترم که یک پسر ۳ ساله داره مرتب به بچه اش دروغ میگه، البته موضوع مختص خواهرم نیست، از همین دروغ هایی که برای همه عادی شده، اگه فلان کار رو کنی آقای همسایه میخورتت!
کلاغه واسه من خبر میاره، مادر پدرا همه چی رو میدونن، اگه فلان کار رو بکنی میبرمت پارک (ولی نمیبره و بهونه میاره واسه نرفتن به پارک)
من با خواهرم صحبت کردم در این مورد ولی متقاعد نشد، میخواستم اگه امکانش هست شما جواب بدید تا بگم بیاد جی۵ لاین رو بخوانه و ایشالا تاثیر بگیره، چون جی پنجی هست خودش و حرف شما رو قبول داره!


مهدی مالکی نژاد: سلام بر شما سرکار خانم محبی:

قبل از هر چیز اجازه بدهید با یک اتفاق شروع کنم. چندی پیش به ویانا خانم دختر چهارساله ام موقع بیرون رفتن از خانه قول داده بودم که حتما برایش جایزه بخرم. آن روز، روز بسیار پرکاری بود، مجبور شدم از کرج به تهران بروم و حسابی خسته بودم و به همه این ها اضافه کنید که روز سرد و آلوده ای هم بود. با حالتی خسته راهی خانه شدم و همین که زنگ آیفون خانه را زدم ویانا خانم با آن صدای کودکانه اش گوشی را برداشت و گفت: بابا جایزه خریدی؟ و من برای لحظه ای می خواستم خستگی ام را دلیل بیاورم که بی درنگ به یاد تعهدی که من و همسرم مهسا به هم داده بودیم که هیچگاه به او دروغ نگوییم و یا قولی را ندهیم که می دانیم به آن عمل نخواهیم کرد افتادم. به او گفتم بابا نخریدم ولی همین حالا می روم و برایت می خرم و البته وقتی به خانه آمدم به قولم و تعهدم عمل کرده بودم.

خب حتما می خواهید بپرسید نتیجه این وفاداری به تعهد، قول دادن و عمل کردن و یا راست و صادقانه عمل کردن چه بود؟ به طور واضح و باورنکردنی ای او به ما اعتماد دارد و این کار را خیلی راحت کرده است. برای مثال وقتی قرار است از خانه مادرجون اش به خانه خودمان بیاید، بخاطر لذت و آزادی هایی که آنجا دارد تمایلی به آمدن ندارد. ولی وقتی پای یک لذتی دیگر مثلا خواندن یک داستان پیش می آید و به او می گویم بیا برویم خانه آنجا برایت یک کتاب می خوانم او می داند که این قول یک قول جدی و حتمی است و رضایت می دهد در حالی که هم سن و سال های او با گریه و زاری انرژی زیادی از خودشان و اطرافیان شان را هدر می دهند. او مطمئن است که ما دروغ نمی گوییم و می داند لذت خواندن کتاب حتمی است و رضایت می دهد. در حقیقت ما با عمل به قولمان در حال سرمایه گذاری در روابطمان هستیم و این اعتماد واقعا یک سرمایه فوق العاده است که کارها را بسیار آسان و کم هزینه می کند.

یک بار ویانا با مادرش وقتی سه ساله بود به اردو رفته بود. به باغ پرندگان. در آنجا مادران دیگری هم بودند و همه با تعجب می پرسیدند چه دختر حرف شنویی داری! چون ویانا بر خلاف بچه های دیگر خط قرمز هایی که از طرف مادرش برایش تعریف شده بود بخاطر آن سرمایه حساب عاطفی قوی رعایت می کرد و برخلاف بچه های دیگر که خودشان را با گل و لای آلوده کرده بودند او آنچه نباید انجام دهد را رعایت کرده بود و این یعنی صرفه جویی بسیار زیاد از وقت مادرش و همچنین وقت کم تر.

پس راستگویی و صداقت به همراه وفای به عهد و پیمان یک سرمایه گذاری بسیار ارزشمند در حساب عاطفی است.

جی۵ لاین . کام
نویسنده: مهدی مالکی نژاد
منبع تصویر: Visual Photos

هر سه شنبه، آقای مهدی مالکی نژاد با انتشار متنی به سوالات ارسالی شما پاسخ خواهند داد، برای مطالعه کلیه پرسش و پاسخ ها به صفحه “لیست پرسش و پاسخ” مراجعه نموده و جهت ارسال سوالات خود به صفحه “ارسال سوال” مراجعه فرمایید!

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , ,

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
9 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
how to gain weight
10 سال قبل

آیا هر کسی که در نظر گرفتن Advair یا Asmanex جدید برای آسم ؟

علی
علی
11 سال قبل

چقد خوب بیان کردید

escort dubai pictures
11 سال قبل

شکریہ امیگو! عظیم کے بعد!